Fra high-life til low-life

(eller… lower -life er vel mer riktig?

Det er en vanskelig tid. Vi er med på dugnad som gjør at vi faller ut av hverdagslivets vanlige rytme. Det er viktig å lage et system for hverdagen i tiden som kommer. Både for deg selv og familien. Vi må gjøre det beste ut av situasjonen og tenke løsninger, når vi nå går fra High Life til Low Life.


Ta barna med ut på tur. Hvis det er vanskelig, sett det til et fast tidspunkt hver dag.

Ha felles måltider. Ekstra hjemmetid gir for mange rom til å ha et ekstra fokus på kostholdet og egen helse, med tid til å fokusere mer på mat lagd fra bunnen av. Det er nok mat! Og om butikken skulle gå tom for roastbiff så vil kroppen takke deg hvis du koker kraft. Vi fint overleve på kraft, egg og blomkål. Kanskje tida for å legge inn fokus på egen helse hvor du bygger en sterk kropp basert på ren, naturlig mat er akkurat nå? Ikke bruk mat som en sutteklut for å takle dugnaden. Gjør tvert i mot, riv av plasteret!
Min første tanke da dugnaden startet var:”Oi, jeg må kjøpe potetgull!” Haha, det er over 10 år siden potetgull hadde en jevnlig  plass i mitt kosthold 😂

Gjør det beste du kan- Det er godt nok


Jeg har lyst å trekke en parallell til faste. Etter fest kommer faste. For meg så føles denne dugnaden nettopp som en faste:


Instinkter som hamstring må overvinnes lik en trang til å spise når du er sulten i en faste. Det føles unaturlig å ikke gi etter. Men det er bare de første dagene, så gir det seg. For faste er naturlig for kroppen. Slik Low Life er for mennesker. Aktivitet, mat, mestring, fysisk kontakt og gode relasjoner er alt vi trenger. High Life med shopping, fast food og en hovedvekt på ytre stimuli med umiddelbar belønning i fokus er ikke naturlig, det er tillært. Vi trenger det ikke, og det skader både helsa vår og kloden vår.


Når jeg har Fasteperioder vender jeg fokuset innover. Det er tid for egenpleie, investering i min egen helse, og jeg er ekstra snill med meg selv. Jeg har fokus på hvile, sunne aktiviteter og å kutte ut støy. Jeg jobber med det som gir meg en indre belønning, men som lett blir tilsidesatt i en travel hverdag. (Dette er mye vanskeligere enn å ikke spise!)

Så mange gode intensjoner..

Bruk  Low Life som startskudd hvis du kan. Alt blir enklere med en plan og en struktur i bunn. Gjør det beste du kan, det er godt nok. Tenk gjennom dine verdivalg. Hva er viktigst for deg? Er dine verdier i tråd med dine hverdagslige valg som du tar hver dag? Hos meg er det ikke alltid slik. Når middagen med det viktige samlingspunktet viker plass for fastfood eller sløvetid på sofaen. Vi har alle et metningspunkt for hvor perfekte vi klarer å være i det jevne. Nå har kanskje du også en mulighet til å realisere noen av dine gode intensjoner? Så håper jeg at du ikke rammes hardere enn du kan tåle.