Hvorfor får du ikke resultater selv om du spiser sunt?

Energi til å nyte livet: Vil du ha overskudd til å nyte de fine øyeblikkene uten å være sliten? Vil du ha en aktiv alderdom når den tiden kommer? 

Øk fettforbrenningen din

Fettforbrenning er et nøkkelaspekt ved vektnedgang, ettersom det er fettet lagret på kroppen som skal bort, og ettersom den beste måten å få det bort på, er å forbrenne det. Om vi klarer å få kroppen til å bli flinkere til å forbrenne sitt eget fett, vil vi bli mindre sultne siden kroppen får mye av energien den trenger fra sine egne lagre. Men hvordan øker man fettforbrenningen?

 

Fettforbrenning er et nøkkelaspekt ved vektnedgang, ettersom det er fettet lagret på kroppen som skal bort, og ettersom den beste måten å få det bort på, er å forbrenne det. Om vi klarer å få kroppen til å bli flinkere til å forbrenne sitt eget fett, vil vi bli mindre sultne siden kroppen får mye av energien den trenger fra sine egne lagre. Men hvordan øker man fettforbrenningen?

 

Det finnes mange myter og dårlige strategier rundt fettforbrenning. Det største problemet er at vi gjerne forenkler dette for mye. For eksempel, selv om man forbrenner mer fett om man trener med lav intensitet, betyr ikke det at man går mer ned i vekt ved å trene på denne måten. Faktisk kan korte økter med høy intensitet, som for eksempel styrketrening, være en enda bedre måte å trene på når man skal ned i vekt. Men alt i alt, så vet vi at for å forbrenne fett på den mest effektive måten, så må er det kostholdet du må gjøre noe med- Ikke trening. Du bør trene for helsa si skyld. Men ikke for vekta. Kosthold er kilo, trening er gram. 

 

Å gå ned i vekt på feil måte kan ødelegge fettforbrenningen din 

Det handler ikke om et kaloriregnskap, inn og ut. Kroppen er ikke så enkel. Den er smart. Den lagrer mat og bruker mat på en slik måte at du skal kunne overleve lengst mulig uten mat. Kroppen vår er ikke tilpasset dagens levemåte. Den er skapt for å kunne gå i lange perioder uten mat. Derfor er det å spise mindre mat heller ikke så lurt når man skal ned i vekt. Det vi må gjøre er å spise mat som skaper et godt hormonelt miljø og som reduserer betennelse i kroppen. Dette har mange av oss nemlig store plager med. Fordi vi rett og slett ikke tåler dagens mat og omgivelser. Vi utvikler autoimmune sykdommer slik at kroppen går til angrep på seg selv, får intoleranser, magevondt, utmattelse, hudproblemer og mye mer. 

Å spise riktig og ren mat vil øke fettforbrenningen, noe som igjen vil gi oss mer energi, få oss til å føle oss mer opplagte og gi oss mer lyst til å mosjonere. Til å leve det livet vi ønsker oss. Livet blir bare bedre og bedre, så lenge man holder seg frisk. 

Hva er forklaringen når du spiser sunn og ren mat men likevel er fettforbrenningen din dårlig? 

La kroppen din få et stabilt blodsukker. Lavt blodsukker er veldig ubehagelig, men det ødelegger også proteiner og bindevev i kroppen din, noe som medfører både rynker, for tidlig aldring og strekkmerker. Grunnen til at blodsukkeret kan bli lavt, er at kroppen i for stor grad er avhengig av sukker som drivstoff. Hvis du gir den konstant påfyll, vil den aldri få tilgang til fettet du spiser eller har lagret på kroppen. Sukker er lettest for kroppen å bryte ned, så den vil alltid bruke dette som sin foretrukne energikilde. 

Fiber og fett stabiliserer blodsukkeret. Men et stabilt blodsukker er for mange ikke nok for å holde helsa god. Årsaken til dette er helt enkel: Du spiser mer karbohydrater enn kroppen din takler eller klare å bruke opp. Det er mye mat som i utgangspunktet er sunn og næringsrik men som likevel inneholder mye sukkerarter. For kroppen vil alle sukkerarter stimulere til  utskillelse av hormonet insulin. Insulin har blant annet som funksjon å senke blodsukkerstigninger slik at det ikke kommer for mye sukker til hjernen på kort tid, da dette er svært farlig. Selv om du har fokus på at blodsukkeret ikke skal øke raskt, vil kroppen likevel produsere insulin, og dette hormonet stopper fettforbrenning. Det betyr at selv om du har fokus på sunn, næringsrik og naturlig mat, vil du fortsatt kunne ha problemer med å gå ned i vekt. Dette er særlig aktuelt hvis du bruker mat som banan, dadler, honning og eksotisk frukt i kostholdet ditt, som inneholder mye sukker. Selv om både frukt og grove kornprodukter i utgangspunktet er sunnere alternativ enn loff og kjøpe smoothies som er robbet for fiber, vil kroppen likevel produsere insulin som hemmer fettforbrenningen din. Det som er en fordel med slike matvarer, som blant annet havregryn, er at det metter godt og du får ikke store blodsukkerfall noe som gjør at du ikke får så store cravings og sultangrep, men som sagt, de er likevel til hinder for fettforbrenningen din.

 

Med et sunt kosthold med mindre karbohydrater og hvor du bruker opp energien du spiser, så vil du få tilgang til fettreservene dine, og kroppen kan bruke dette lagrede fettet som energi. Dette vil gi deg en sunn og behagelig vektnedgang, og en god og jevn energi. 

Vi har fokus på kosthold som fremmer fettforbrenning, som gir deg energi og bedre helse. Vi hjelper deg med å få kroppen din til å spille på lag med deg. Slik at den klarer både å gi deg energi og å forbrenne fett. Du kan si at du optimaliserer kroppen din for å få behovene dine dekket. 

Hva vil det si å spise karbohydratredusert mat?

Vi praktiserer ulike strategier innenfor et sunt karobhydratredusert  kosthold.  Men man kan spise karbohydratredusert mat på mange ulike måter og følge ulike metoder. Vi har solid kunnskap om akkurat dette. Vil du komme i gang med lavkarbo, få maks resultater så fort som mulig med ketose hvor du setter kroppen på fettforbrenning, eller vil du lære om hvordan du kan bruke faste og periodisk faste som virkemidler for å forbedre din helse og vekt? Dette kan vi veldig gjerne hjelpe deg med. 

Noen har behov for en stor endring som skaper en stor fettforbrenning raskt, for eksempel dem som er svært overvektige og har mange tilleggs-sykdommer. Andre som bare vil litt ned i vekt og få en bedre kropps-sammensetning, kan velge en metode som tar litt lengre tid, men som krever mindre omlegging av kostholdet. Vi hjelper deg ikke bare med å fortelle hva de ulike strategiene går ut på, men vi kan også anbefale en metode som vi har grunnlag for å tro passer til deg. Hos oss får du kunnskap og kostplaner til metoder som ketogen diett, steinalderkosthold/ paleo, faste og lavkarbo.

Hva bør du spise?

I praksis skal du spise kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, litt bær, frukt, nøtter, frø og fete meieriprodukter. Det du først og fremst reduserer inntaket av, er sukker, stivelse, ferdigmat og halvfabrikata. Du må altså innstille deg på å velge mat med korte ingredienslister, lære deg å lese næringsinnhold på produktene, og  lage så mye som mulig av maten din selv. Først da vil du ha full kontroll på hva du får i deg, og du vil blant annet kunne eliminere de skjulte sukker- og glutenbombene som det finnes mye av i den industrielle maten.

Du trenger å vite hva slags mat du bør styre unna, hvordan du setter sammen tallerkenen din, og  hvilke enkle grep du kan gjøre slik at det ikke blir for tidkrevende. Vi hjelper deg med planlegging, kunnskap, oppskrifter, kostplaner og motivasjon. Du på din side kan spise til du blir mett. På mat som smaker nydelig og er kjapt å lage. Du vil miste søtsug og apetitten vil normalisere seg. Det samme vil hormonene i kroppen din, slik at du vil få mer energi, penere hud og en slankere kropp. Når du kjenner på alle helsefordelene ved ditt nye kosthold og får så mange nye favorittretter at du nesten ikke klarer å velge, vil du garanter ikke ønsket deg tilbake til det gamle. Det er nemlig vi som har all den beste maten. 

Tags

Comments are closed