Nøkkelen til slankesuksess

Kjersti gikk ned 30 kg: “Jeg er så utrolig fornøyd! Å bruke Linn som helsecoach og i tillegg få medisinsk oppfølging av Dr. Hexebergs klinikk ga meg resultatene og tryggheten jeg trengte for å komme i mål. Jeg var bekymret for blant annet kolesterolet. Erik fulgte med på alle mine blodprøver og Linn ga meg de praktiske rådene og oppskriftene slik at hverdagen med ny mat ble enkel- Og resultatene kom raskt”   Kjersti Romsaas Sundby

Tekst: Camilla Høy Foto: Britt Krogsvold Andersen NU nr. 30-15 Denne artikkelen ble publisert i Norsk Ukeblad en tid tilbake. Innholdet er fortsatt like aktuelt:

Skaff deg en som heier på deg!

Kjersti (48) hadde alltid en god plan for hvordan hun skulle klare å gå ned i vekt og få bedre helse, men hun klarte aldri å holde motivasjonen oppe lenge nok. Inntil hun skaffet seg sin egen livsstilcoach. Nå har hun gått ned 30 kilo!

– Jeg hadde forsøkt det aller meste;

Nutrilett, suppe- og sultekurer. Jeg veide og telte kalorier – og jo da, jeg gikk ned i vekt, men jeg klarte ikke å holde meg der. Motivasjonen forsvant, og vekten føyk opp igjen. Sånn gikk det i en evig runddans, forteller Kjersti Romsaas Sundby.

Som alenemor til to gutter og eier av Sunbytunet på Jessheim utenfor Oslo, var hverdagen hektisk. Kjersti jobbet mye, hun stresset mye og hadde dårlig søvnkvalitet. Som et resultat av dette, var hun også konstant sliten.

– Jeg kastet i meg noe lettvint til frokost, og til lunsj ble det ofte en baguette eller en vaffel fordi jeg var så mye på farten. Middag ble gjerne sent, og da kunne jeg spise gedigne porsjoner. Blodsukkeret mitt var skyhøyt og lavt om hverandre. Så når kvelden kom, la jeg meg ofte samtidig som guttene mine, rundt klokken ni. Jeg var helt gåen, forteller Kjersti.

Søndager planla hun å begynne uken med sunne salater og shaker. Det startet som regel bra. Tirsdagene gikk sånn tålig, og så sprakk hun på onsdager fordi hun var sulten eller fysen på noe godt. Da kunne Kjersti like gjerne skeie ut resten av uken.

Når du er overvektig, er det av en eller annen grunn utrolig vanskelig å holde motivasjonen oppe. Det går på psyken. Jo mer misfornøyd du er med din egen kropp, jo mer gir du blaffen. En bolle fra eller til spiller liksom ingen rolle, sier Kjersti.

I FORM: Før var Kjersti konstant trett og sliten, og aldeles ikke motivert til å trene. Nå derimot, er energien på topp, og tobarnsmoren har innredet sitt eget treningsstudio hjemme i kjelleren.

Vendepunktet

Julen 2013 kom vendepunktet. Foreldrene hennes feiret gull- bryllup, og Kjersti fant ingen kjoler i skapet sitt som hun følte seg vel i.

Jeg måtte jo til slutt velge ut en å gå i. Jeg husker at jeg presset meg inn i en hold in- strømpebukse, og at jeg følte meg som en stappet julepølse. Det jeg så i speilet, var overho- det ikke artig.

Kjersti innså den kvelden at nok var nok. På dette tidspunktet veide hun 98 kilo, og kroppen hennes hadde begynt å si ifra. Hun hadde vondt i knærne og slet med å gå i trapper. I tillegg var selvfølelsen elendig. Noe måtte gjøres!

Jeg kunne nesten ikke vente med å komme meg hjem og ut av den trange habitten. Der og da var jeg topp motivert for å legge om livsstilen og gå ned i vekt, sier Kjersti, vel vitende om at det med all sannsynlighet ville butte imot også denne gangen.

Hun kom til å gå lei av dietten hun fulgte, og lysten på nei-mat ville ganske sikkert gjøre seg gjeldende. Hvordan skulle hun klare å opprettholde motivasjonen?

Jeg satte meg ned og søkte på nettet. Det er jo en hel jungel av tilbud der ute, men de fleste byr kun på generell informasjon. Jeg orket ikke tanken på å bli trykket ned i en mal. Jeg ville ha et individuelt og skreddersydd program tilpasset min egen livssituasjon og dagsrytme. Et program som tok hensyn til mine ønsker og behov. Det jeg ønsket meg, var rett og slett én- til-én-kommunikasjon og tett, personlig oppfølging, kombinert med et normalt kosthold, forklarer Kjersti.

E-helsetjeneste

Hun fant det hun lette etter hos PureFood Lifestyle. Denne elektroniske helsetjenesten er i dag videreutviklet med støtte fra Innovasjon Norge og heter VitamHelse. Her tilbys brukerne en egen verktøykasse med kurs og opplæring, fristende oppskrifter, et nyttig analyseverktøy hvor de kan følge med på egen utvik- ling, samt ukentlig konsulta- sjon med en kyndig fagekspert som psykolog, ernæringsfysio- log eller forsker.

– Jeg likte spesielt godt deres tankegang om sunn og natur- lig mat som metter skikkelig og smaker godt, alt laget fra bunnen av. Man reduserer inntaket av karbohydrater

på en sunn måte for å oppnå et stabilt blodsukker. Ingen kaloritelling eller veiing av måltidene. Jeg kunne spise godt av gode råvarer som egg, ost, kjøtt, fisk, kylling, smør og grønnsaker. Det passet meg perfekt. For jeg er jo så utrolig glad i å kose meg med god mat, sier Kjersti og ler hjertelig.

Hun brukte mye tid på å sette seg inn i tankegangen bak et karbohydratredusert kosthold, og på å bli trygg på at dette virkelig var noe hun ønsket å gjennomføre.

Januar 2014 var hun klar. “Av min livsstilcoach, Linn Kristin Brænden, fikk jeg et skreddersydd kickstart- program. Det innebar solide frokoster, gjerne en stor omelett på fem egg med revet ost. Da holdt jeg meg mett til langt ut på dagen, og jeg kunne fint droppe lettvint og usunn lunsj, og heller fokusere på en tidlig og godt planlagt middag. De gangene jeg kjente meg sulten før arbeidsdagens slutt, kunne jeg for eksempel ty til et par oster av typen babybell som jeg hele tiden gikk med i vesken”, forteller Kjersti.

– Ikke gi opp!

Til å begynne med var hun usikker på mye og redd for å spise feil. Da var livsstilcoachen ekstra god å ha. Kjersti fikk alltid et godt svar på de tingene hun lurte på, enten via mail eller ukentlige videomøter.

Ingen spørsmål var dumme.

Fikk jeg kanskje i meg for mye fett eller for mye proteiner? Når man skal legge om livsstilen, møter man på så mange usikkerhetsmomenter underveis, selv om man har fordypet seg i utallige bøker. Da er det fint raskt å kunne få hjelp av noen som har peiling, sier Kjersti.

Den første uken gikk hun ned 3,5 kilo. Deretter forsvant rundt fire kilo i måneden.

Kjersti ble hele tiden forsynt med nye oppskrifter for et variert kosthold, og for ikke å gå lei. Da vektreduksjonen med ett stoppet opp, kom livsstilcoachen på banen igjen.

Hun forklarte meg hvorfor dette skjer, og at det å oppleve såkalte platåer i en vektre- duksjonsfase, er helt normalt. Jeg fikk gode tips og råd til hvordan jeg kunne komme meg videre. Uten hennes oppmuntring og hjelp hadde det vært veldig tungt å fortsette i denne perioden hvor vektnålen sto bom stille, forteller Kjersti, som etter 23 uker stolt kunne notere seg en vektnedgang på hele 25 kilo! Den største motivasjonen var nok at det gikk så lett. Jeg nærmest satt i sofaen og spiste meg ned i vekt. I tillegg opplevde jeg jo alle helsegevinstene som kom som perler på en snor, som bedre søvnkvalitet og økt energi, sier Kjersti.

Et nytt liv

Hun gikk jevnlig til lege den første tiden for å måle blodtrykket, sjekke stoffskiftet, blodsukkeret og kolesterolnivået. Verdiene endret seg gradvis til det bedre. Hyppige halsbetennelser glimtet til med sitt fravær, og den vonde åreknuten på leggen ble nærmest helt borte, og gjorde plutselig ikke vondt lenger.

Jeg har fått et helt nytt liv med så mange helsegevinster at jeg med sikkerhet kan si at jeg aldri kommer til å falle tilbake igjen til det gamle kostholdet mitt med lettvinte og raske karbohydrater. Det er på ingen måte et liv i for- sakelse, tvert imot. Hver dag føles som en fest, forteller Kjersti, som fortalte livsstils- coachen at hun var spesielt svak for iskrem.

Nå kan hun kose seg med hjemmelagde varianter basert på bær, fløte og søtstoffer som ikke påvirker blodsukkeret. Hjemmelaget snickers-sjokolade er også populært.

Men det rare er at lysten på søtsaker og utskeielser nærmest er fraværende etter at jeg la om kosten. Jeg har faktisk ingen problemer med å holde meg unna. Ytterligere fem kilo har forsvunnet det siste halvåret, og jeg har ende- lig funnet trivselsvekten min. Livet føles virkelig bra! sier Kjersti, som også har fått overskudd til å begynne å trene.