Jeg hadde gitt opp. Jeg var trøtt, energiløs og overvektig. Jeg hadde ingen tiltro til egen viljestyrke og kropp. Helt til jeg knakk koden.

Jeg heter Linn, og er gründer av Vitam. Jeg har gått ned 30 kg ved hjelp av endringer i kostholdet mitt. Jeg har fått mer energi, penere hud, og spist meg fri fra både høyt blodtrykk og svingende blodsukker. Jeg har med andre ord fått et helt nytt liv, og det var derfor jeg bestemte meg for å starte bedrift. Nettopp for å kunne inspirere andre til å klare å forbedre sitt liv.

En helt ny verden av muligheter åpnet seg for meg ganske enkelt ved å bytte ut noen matvarer med noen andre.Jeg kunne fortsatt spise meg mett. Jeg kunne fortsatt spise mat jeg synes smakte nydelig. Jeg kunne kose meg. Å ikke spise ris, brød eller poteter var ikke et stort offer for meg, når jeg hadde så utrolig mye god mat jeg kunne velge i. Og som faktisk ga meg energi, samtidig som jeg ble friskere og lettere. 

Jeg trengte ikke viljestyrke, det eneste jeg trengte var et åpent sinn. Det hele ble plutselig veldig enkelt, fordi det var så utrolig mye god og spennende mat der ute. Mat som gjør at kroppen lystrer, raskt. Det var selvfølgelig en vei å gå, det å få til en varig livsstilsendring krever jo litt, men langt i fra så mye som jeg først trodde.

Vi er ikke som alle de andre stedene hvor du kan få hjelp. Jeg har gått i alle fellene som er mulig, jeg har hatt vektsvingninger, og jeg har manglet motivasjon i perioder. Derfor føler jeg med hånden på hjertet at jeg kan hjelpe andre i samme situasjon. Jeg vet tross alt hvordan det er å sitte fast i sin egen kropp og i sitt eget hode.

Har du noensinne lurt på, slik jeg har. Hva det er som skaper denne forskjellen i folks liv? At noen forblir tynne og andre selv om de tilsynelatende gjør akkurat det samme, krangler med vekta dag etter dag?

Jeg slet og lurte på dette i mange år. Hvorfor er det så urettferdig? Hvorfor skal jeg kjenne utskeielsene mine på klærne bare jeg ser på en kanelbolle? Hvorfor kunne ikke jeg da jeg var stor få lov til å spise et kakestykke i full offentlighet uten å blir vurdert opp og ned, og i mente? (“Hun burde ikke spist den isen”) Forskjellen ligger i hva den enkelte kan, og hvordan denne kunnskapen brukes i hverdagen. Uten å måtte gi opp god mat, og hyggelige sosiale sammenkomster.  Uten å måtte trene seg halvt i hjel. Uten å gå sulten og uten å drikke seg mett på vonde shakes. Du trenger ikke å forsake familiemiddagen. Eller desserten.

Leste du om meg i VG?

Skrevet av Kari Byklum:

“Periodevis fasting er en livsstil som jeg trives med. Det er fleksibelt fordi jeg kan justere tidspunktet på spisevinduet etter behov, og det gir meg samtidig en mye større følelse av kntroll over mitt eget liv sier 42-åringen” 

 

For å holde vekten nede lever 42-åringen i dag på såkalt periodevis fasting, men hun forteller at hun har forsøkt en rekke ulike dietter og fastemetoder i løpet av de siste 10-15 årene.  

– Jeg er så utrolig glad i mat, og hater tørre brødskiver. Derfor funker det dårlig å spise små måltider, for da blir jeg aldri mett. Jeg har funnet ut at det beste for meg er å kutte ut noen måltider, og så kan jeg heller spise meg god og mett på næringsrik mat når jeg først spiser.  

Etter at Linn Kristin gikk kraftig ned i vekt etter en lavkarbodiett for noen år siden, holdt hun vekten stabil i flere år. Så kom to svangerskap og etter dem hadde hun god effekt av en kombinasjon av lavkarbo- og ketose-diett.

Det gikk fint i mange år, men så begynte kiloene å snike seg på igjen. Så i 2015 begynte jeg å eksperimentere med ulike fastemetoder, og i dag har jeg funnet ut at det er periodevis fasting som fungerer best for meg,

Det vil si at jeg aldri spiser før lunsjtider og normalt ikke senere enn rundt middag.  

42åringen har et spisevindu på 8 av døgnets 24 timer, men ved behov legger hun inn noen hele fastedager og enda kortere spisevinduer. 

For meg så fungerer dette så fint fordi det er så fleksibelt. Hvis jeg blir invitert på middag en kveld, kan jeg bare justere spisevinduet. Hvis det blir noen perioder med litt for mye mat kan jeg faste en hel dag før eller etter. Denne fleksibiliteten, samtidig som jeg alltid begrenser antall måltider, gjør at jeg klarer å holde vekten stabil. 

“Linn Kristin forklarer at fasting gir henne følelsen av å ha bedre kontroll over sin egen kropp, og at et slikt spisemønster er blitt en livsstil hun liker, og som fungerer godt for kroppen hennes. 

I stedet for at måltidene blir raske, hektiske og kjedelige, får jeg bedre tid til å planlegge gode og sunne måltider. Når jeg først spiser, blir det også roligere måltider og mer tid til hygge rundt bordet sammen med mine kjære. 

Siden det blir færre måltider å tilberede, synes 42 åringenat det er enklere å gjøre måltidene både næringsrike og smakfulle. Og siden kroppen hennes har blitt vant til færre måltider, har hun også blitt kvitt den hyppige gnagende sulten.

Jeg blir ikke sulten på samme måte som tidligere, og jeg blir heller ikke trøtt og slapp gjennom dagen. Jeg føler meg derimot mer opplagt og har mer overskudd enn før, og periodefastingen sparer meg også for tid jeg ellers ville brukt til å spise sier hun”

Vil du lære mer om hvordan du kan faste på en sunn måte, for å få maksimale helseeffekter? 

Min forvandling
Tags

Comments are closed