Styrk Immunforsvaret ditt med enkle grep

Etter å ha levd lavkarbo i mange år blir jeg nesten aldri syk. Jeg må innrømme at jeg er litt stolt av dette, kanskje særlig fordi jeg kunne gå rundt å være forkjølet 4-5 måneder mer eller mindre i strekk, da jeg var yngre. Det var veldig slitsomt og tok masse energi. Et sunt karbohydratredusert kosthold gir deg mange helseforbedringer, og et  sterkt immunforsvar er en av dem. 

Immunforsvaret ligger i tarmen

Økosystemet i tarmen din er en kamp mellom gode og onde bakterier. Hvis du vil at de gode skal vinne, slik at du får din beste helse på både kort og lang sikt, så må du gi dem gode vekstvilkår. (Dette har vi mer om i vårt e-postkurs) Du er selvsagt ikke garantert å aldri bli syk, selv om du er en dyktig gartner, men sjansene for at du rammes av sykdom er mye mindre. Og hvis uhellet først er ute, så kan du regne med at du blir raskere frisk. Husk at antibiotika vil ødelegge tarmbalansen din, da også gode bakterier fjernes. Det er derfor ekstra viktig at du bygger opp tarmfloraen din etter en antibiotikakur med rådene som følger under. Det er også verd å vite at et stort inntak av pre- og probiotika mens du går på antibiotika vil forsinke og/ eller ødelegge effekten av antibiotika.

Det er to faktorer som påvirker meg slik at jeg lettere blir syk: Det ene er at jeg har spist lite eller uforsiktig. Det andre er stress. Ofte henger disse to sammen, og jeg tåler mye stress hvis jeg spiser riktig.

Disse mattipsene er supermat som du gjerne kan spise hver dag som vil forebygge sykdom, i tillegg vil de hjelpe deg med å gjøre deg frisk, så raskt kroppen din bare kan. 

Viktige bærebjelker for kroppen din

..og influensa mat tips:

Hva bør du spise og drikke:

  • D- vitamin dråper
  • C- Vitamin (Stor dose!)
  • Fermentert mat og drikke som Kombucha, vannkefir, surkål, fermentert ketchup og Kefir. Et tips er å sette Økologisk Kefir fra Tine på benken ett par dager, slik at den blir ekstra syrlig med enda flere av de gode bakteriene i.
  • Hjemmelagd te av Ingefærrot og gurkemeie
  • Drikk hjemmelagd kraft (helst av økologiske bein) Ikke sil bort fettet! Proppfull av god næring med både sunt fett og kollagen/protein.
  • Du kan også investere i tilskudd av pre/ probiotika i form av kapsler fra for eksempel Udo’s Choice som du kjøper fra helsekost, eller resistent stivelse som er god næring til de gode tarmbakteriene. FOS, FiberFin (Helsekost) potetmel, Potetfiber eller kald potet

Tips! Hvis du trenge lett mat og ikke har god kraft i hus, så lag deg en hjemmelagd grønnsakssuppe, gjerne med egg til og en dæsj oliven olje i.

God mat ved forkjølelse er viktig

Når uhellet er ute..


En typisk tabbe: “Jeg tar bare noe lett”

Det er fristende å spise is, salte kjeks og drikke honning med melk når man er syk. Lett fordøyelig mat. Men gjett om det blir feil! Når du spiser store mengder sukker så svekker du hele forsvaret ditt. De slemme bakteriene i kroppen din elsker nemlig sukker. Det får dem til å formere seg i rekordfart og ettersom det er et nulsum spill i tarmen din- Det vil si at det er en kamp om plassen, uten plass til alle, så vil de slemme bakteriene vinne terreng når du spiser lettopptakelige karbohydrater. Mens de slemme bakteriene dine vokser seg store og sterke, vil de gode bli overarbeidet og svake. Framfor å jobbe for harmoni, fred og langsiktig god helse, vil de bli opptatt med å håndtere overdosen med sukker som du har spist.

Og det er ikke mye sukker som skal til før det er en overdose for kroppen. Blodet ditt trenger til enhver tid kun fem gram sukker for å opprettholde alle vitale funksjoner. Men hvis den ikke får det, så kan den lage det selv. Kroppen din kommer da i ketose, det vil si at den går over på fett som drivstoff i stedet for karbohydrater. Fem gram sukker er det samme som 2,5 sukkerbiter. Ikke rare mengden, ikke sant? 

mat collage, ned i vekt raskt, livsstilsendring, ned i vekt med lavkarbo


Når du er syk vil du at kroppen skal bruke hele sitt forsvar på å gjøre deg frisk, ikke sant?
Da må du spise gode næringstoffer som hjelper kroppen din. Du må være en god gartner. Både før du blir syk men også når du er syk. Du må tilrettelegge forholdene slik at de gode bakteriene får den riktige næringen til å formere seg og vokse seg sterke. 

Matlysten er ofte begrenset når du er syk. Og det gjør ikke noe. Du kan gjerne faste, men ofte vil dette få man til å føle seg verre, så fremt man ikke er godt vant med å faste, men, som en generell regel (så fremt du ikke er undervektig og lider av alvorlig sykdom)hvis du ikke har lyst på mat, så ikke spis. La kroppen bruke energien din på å gjøre deg frisk i stedet for å jobbe med fordøyelsen. 

Visste du at…

Hvis du har en livsstilsykdom så vil et karbohydratredusert kosthold hjelper for deg som har:

  • Cøliaki og glutenintoleranse/allergi
  • IBS: Irritabel tarmsyndrom
  • PCOS
  • Matintoleranser
  • Magesmerter
  • Diabetes 2
  • Lavt blodsukker
  • Lavt stoffskifte

Når du spiser et karbohydratredusert kosthold så kan du også si at du spiser hormonregulerende kost. For det er nemlig slik at maten du spiser påvirker hormonene i kroppen din, ikke bare insulin som så mange vet. Ved å spise karbohydratredusert mat lagd fra bunnen av over lengre tid gir du ikke bare kroppen gode byggesteiner, du normaliserer kroppens hormonbalanser. Dette gjør at mange blir friskere med både keto diett, steinalderdiett (Paleo) og lavkarbo. Og første tegnet på at endringene du gjør med maten er av det gode, er at du opplever at maten gir deg energi. Etter dette kommer de gode gevinstene som perler på ei snor.

Hjemmelagd kraft er både velsmakende i seg selv, en fantastisk smaksforsterker i tillegg til at det er proppfullt av næring for kroppen din. – Nevnte jeg også at det er billig? For den aller sunneste kraften bruker du kraftbein av økologisk storfe

Få oppskrift på nydelig kraft her: https://vitaunivers.no/oppskrifter/kraft/